Een zeldzaam oude meester van Jan Baptist Weenix ca. 1620 Amsterdam circa 1660
Artikelnummer: JvA1621HN OverzichtJan Baptist Weenix ca. 1620 - 1660 Amsterdam op koper geschilderd
Meisjesportret, Koper formaat 13,7 cm x 10,2 cm.
Op deze website wordt een schilderij te koop aangeboden. Het schilderij van
Jan Baptist Weenix dateert van ( ca. 1620 - ca. 1660 ). Het is afkomstig uit een nalatenschap en wordt nu door de dochter zelf te koop aangeboden van haar overleden ouders die kunst verzamelaars waren.
Het schilderij is door de voormalige hoofd restaurateur van het Rijksmuseum
te Amsterdam onderzocht en in goede staat bevonden.
Op deze website kunt u het schilderij en uitvergrotingen bekijken.
Daarnaast kunt u een achtergrondverhaal over Jan baptist Weenix lezen.
Uw interesse kunt u kenbaar maken door een e-mail bericht te sturen.
-------------------------------------------------------------------------
Over de schilder Jan Baptist Weenix:
Weenix werd ca. 1620 geboren in Amsterdam en overleed ca. 1660 in Vleuten.
Hij was een leerling van Abraham Boemaert in Utrecht en van Nicolaas
Moeijaert in Amsterdam. In 1638 trouwde Weenix met Justina d"Hondecoeter, de dochter van Gillis d"Hondecoeter.
Van 1642 tot 1646 verbleef Weenix in Italié, Italié is sinds de Renaissance
een trekpleister voor kunstenaars geweest. In de 17e eeuw trokken ze in twee groepen naar het zuiden en daarom spreekt men van een tweede generatie
Italianisanten. De inspiratie die zij vonden was gelijk, de uitwerking echter
anders. De eerste generatie Italianisanten beeldde vooral architectuur
( ruines ) en mythologische figuren in arcadische landschappen uit.
Cornelis Poelenburgh ( 1568 - 1667 ) en Bartholomeus Breenbergh
( 1599 - 1655 ). zijn de belangrijkste vertegenwoordigers van de eerste
generatie Italié-gangers. Een derde belangrijke Italianisant is Herman
van Swanevelt ( ca. 1660 - 1655 ). Allen hadden een klassieke visie op het
landschap: een arcadische landschap waarin zich mythologische en bijbelse
figuren bevonden, of waaruit de sfeer van het land dat grootste kunstenaars ,
dichters en filosofen heeft voortgebracht, te proeven was.
Er waren echter ook kunstenaars die liever het alledaagse leven weergaven,
het leven van de markten, de straatzangers , de bedelaars en de dieven.
de leiders van deze groep was de Haarlemse kunstenaar Pieter van Laer
(1592 - 1642 ). Hij werd ook wel "bamcoccianten" genoemd ( Claude Lorrain ),
Thomas Wijck, Dick Helmbrecker, Jan Miel en J. Lingelbach ). Allen kozen zij het Italiaanse straatleven tot hun onderwerp, dat zij weergaven badend in het
prachtige Italiaanse licht.
Tegen de tijd dat de generatie naar italié trok, hadden de ´bamboccianten´
en de kunstenaars van de eerste generatie Italianisanten hun definitieve
stijl ontwikkeld. De jonge garde, bestaande uit Jan Both, Nacolaas Berchem,
Jan Baptist Weenix en karel Dujardin, leerde veel van hen.
Jan baptist Weenix, behorend tot de tweede generatie, werkte van 1642 tot
1646 in Italié. Hij was een veelzijdig kunstenaar, die het meest bekend werd
om zijn gezichten op de italiaanse ´campagna´.
Weenix zonnige landschappen en gezichten op de mediterrane kust zijn
licht van toon, en ondanks zijn felle roden, heldere gelen , levendige groenen
en blauwe, is hij eigenlijk nooit opzichtig of schreeuwerig.
Weenix arriveerde in 1643 in Rome, waar hij onder patronage kwam van
kardinaal Giovanni Battista Pamphilli die in 1644 tot Paus Innocentius X
werd benoemd. Weenix was lid van de Schilderbent, een broederschap dat in 1623 door Nederlandse kunstenaars werd opgericht voor verstrooiing
en steun in den vreemde. De schilderbent had geen programma waar men
zich aan diende te houden. De leden noemde zich zichzelf ´bentveughels´
en werden bij hun intrede gedoopt met wijn en kregen een spotnaam die iets van hun uiterlijk of karakter verraadde. Weenix, bentnaam was ´ratel´
wordt vervolgt...............................
Een ieder die geínteresseerd is, kan contact met ons opnemen via onze mail
info@kunsthandelbriljant.nl