Arent de Gelder c.a. 1645 -1727 olieverf schilderij laatste leerling van Rembrandt van Rijn

Artikelnummer: AG1645HB
Artikel 10 van 13
Overzicht

Arent de Gelder C.a. 1645-1727 Hollandse Meester van de laatste leerling van Rembrandt van Rijn:

Hij was omstreeks 1660 in de leer bij zijn stadgenoot Samuel van Hoogstraten, die hem moet hebben aangespoord zich verder te bekwamen bij Rembrandt van Rijn in zijn atelier te Amsterdam. Zo werd de De Gelder Rembrandts laatste leerling ( tot ca. 1663 ) en hij bleef na zijn terugkeer in Dordrecht in diens i.v.m in zijn brede stijl te werken, ook al werd die manier toen als ouderwets ervaren. Tussen de alom glad en gelikt schilderende classicisten werkte De Gelder onverzettelijk in warme donkerbruine en rode tinten en met een haast overdreven ruige Rembrandtieke verfopbreng waarbij hij graag het paletmes en de achterkant van zijn penseel gebruikte. Het resultaat was een zeer eigen, herkènbare stijl. ZIjn onderwerpen waren dezelfele als die van zijn leermeester en grote voorbeeld: naast portretten vooral bijbelse en historische taferelen. Ook de vorm is aan Rembrandt van Rijn ontleend: grote ( half ) figuren, of kleine, veelfigurige voorstellingen.

Dit schilderij is een fragment van een schilderij door Arent de Gelder naar een compositie van Rembrandt van Rijn.
Voorstellend "Maria" uit de besnijdenis. De beschrijving hiervan is gemaakt door Michiel van Franken van het Rembrandt-research-project van het Rembrandthuis te Amsterdam.

Dit schilderij komt uit een formaat naar een verloren gegane compositie van Rembrandt van Rijn. Onderzoek heeft aangetoond dat dit interessante schilderij in het atelier van Rembrandt van Rijn moet zijn ontstaan. Eigen onderzoek bevestigt dat het hier een fragment uit een veel groter geheel betreft. Het craquelure-patroon is dat van een linkerbenedenhoek uit een schilderij op doek. Zo'n craquelure-patroon zoals deze ontstaat zijn in de eerste tien tot vijftig jaar van het bestaan van een schilderij.

Hoofd Restaurateur M. B. was voorheen werkzaam bij het Rijksmuseum te Amsterdam:

Restauratie info: Het schilderij werd van het spieraam genomen. De oude doublering kon worden gehandhaafd nadat het schilderij onder vocht en - gewichtjes vlàk was gemaakt. Daarna werden de spanranden verslevigd met linnen stroken en Beva eà kon het schilderij worden ópgespannen. De vernís werd afgenomen met ethanol. Retouches werden met scalpel verwijderd. Over een retoucheervernis werden retouches geplaatst van droge pigmenten in mowilith 20. De eíndvernis is van damar januari 1998.
Dit zeldzame antieke schilderij komt uit een privé collectÍe van Mw. J.P.M. v. B. G.

De 16e eeuwse handgetoken grenen houten lijst is met bladgoud bewerkt en is in een zeer mooie en goede
conditie en is door diversen veilinghuizen gecontroleerd, ook o.a. in zijn geheel bij Phillips Londen in Engeland.

Voorstellend "Maria" uit de besnijdenis.

 

© 2023 - 2024 Kunsthandel Briljant | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel